Bij het CIZ ontvangen en versturen we regelmatig privacygevoelige informatie. Vanaf deze maand bieden we een uitbreiding op het veilig digitaal uitwisselen van gegevens.

We hebben nu al een aantal voorzieningen waarmee cliënten en zorgaanbieders digitaal bestanden naar ons kunnen versturen. Voor cliënten is dat de zelfaanmelder op onze website CIZ.nl. Bij een aanvraag kunnen digitaal bestanden worden toegevoegd. Zorgaanbieders met een Portero-contract kunnen via de zorgaanmelder digitaal bestanden uploaden. Deze bestanden komen direct in het digitale dossier terecht. Dit is de snelste, veiligste en eenvoudigste manier om digitaal bestanden aan te leveren.

Mail plugin beschikbaar

Veilig bestanden versturen is een mail plugin waar onze medewerkers vanaf deze maand gebruik van kunnen maken. Zij kunnen zo flexibel bestanden beveiligd versturen of beveiligd opvragen. Deze bestanden worden handmatig tijdens kantooruren verwerkt.

Wilt u digitaal bestanden aanleveren en kan dit niet via de zelfaanmelder of de zorgaanmelder? Stuur dan een e-mail naar info@ciz.nl met het verzoek om digitaal bestanden naar het CIZ te versturen. U ontvangt dan een unieke upload-link die beperkt geldig is. Via deze upload-link kunt u alle bestanden uploaden die u aan ons wilt versturen. Vermeld bij het uploaden van de bestanden uw cliëntnummer in het onderwerp van uw mail of de inhoud van uw bericht. Zorg dat ook in uw documenten zelf duidelijk is op wie het document betrekking heeft.

Het CIZ heeft contact met meer dan 3000 zorgaanbieders en zorgprofessionals. Zij maken vaak gebruik van een eigen systeem om bestanden digitaal te versturen. Voor onze administratieve ondersteuning is de veelheid van deze systemen niet werkbaar. Indien u bestanden via uw eigen systeem naar ons verstuurt, ontvangt u een CIZ-link waarmee u de bestanden beveiligd naar ons kunt versturen.

Over de techniek en beveiliging

Het CIZ heeft een apart deel in haar netwerk gereserveerd waar bestanden geüpload en gedownload kunnen worden. De bestanden worden versleuteld opgeslagen en automatisch verwijderd als de downloadtermijn verstreken is. Om bij een bestand te komen, moet de ontvanger inloggen met het eigen e-mailadres en een eenmalige, tijdelijke code die in een aparte mail wordt verstrekt. U hoeft geen eigen account aan te maken op de CIZ-omgeving.

Deze oplossing bevat beveiligingsmaatregelen om te voldoen aan de Baseline Informatiebeveiliging Rijk (BIR). Heeft u vragen over het beveiligingsniveau? Neem dan contact op met onze Information Security Officer via info@ciz.nl

Wat is de status van mijn aanvraag?

Als uw aanvraag in goede orde is ontvangen, sturen wij u een ontvangstbevestiging. Daarnaast ontvangt u van het CIZ een brief met daarin het telefoonnummer van uw contactpersoon. Heeft u deze brief nog niet ontvangen? Neem dan contact op met het CIZ via 088-789 10 00. Lees meer

Veelgestelde vragen