U kunt als zorgprofessional een Wlz-aanvraag doen voor uw cliënt. De afhandeling hiervan gaat het snelst als u de aanvraag zo compleet mogelijk aanlevert. Daarnaast hebben wij nog een paar handige tips en aandachtspunten om mee te nemen.

Het juiste adres

Wanneer u als organisatie een aanvraag digitaal via Portero indient, is het belangrijk dat het juiste (post)adres van uw organisatie vermeld staat. Het kan zijn dat het adres automatisch wordt ingevuld in Portero. Wanneer uw organisatie bijvoorbeeld is verhuisd, vragen wij u om het adres te wijzigen.

Kosteloze informatieverstrekking

Soms hebben we medische informatieverstrekking over de patiënt nodig. Het is niet mogelijk om hiervoor een declaratie in te dienen bij het CIZ. Op grond van Artikel 9 lid 1 van de Wet langdurige zorg (Wlz) is vastgesteld dat informatieverstrekking aan een indicatieorgaan zoals het CIZ kosteloos moet zijn.

Wijziging huisartsenpraktijk en AGB-code doorgeven

Het is belangrijk om een wijziging van de huisartsenpraktijk en een wijziging van de AGB-code bij Vektis en bij Zorgmail door te geven. Indicatiebesluiten die vanuit Zorgmail naar de huisarts worden verstuurd, worden op deze manier in goede orde ontvangen.

Beveiligd bestanden mailen

Aan het versturen van gevoelige informatie per e-mail zijn risico’s verbonden. Daarom adviseren wij u om bestanden beveiligd te versturen. Op onze website leest u hoe u beveiligd bestanden kunt versturen. U kunt op deze manier ook medische informatie beveiligd naar ons toe sturen. Een aanvraag kunt u indienen via aanmeldsysteem Portero of als u weinig aanvragen doet via de zelfaanmelding Mijn Wlz-aanvraag.

Hoe kan ik hulp krijgen bij het vinden van zorg?

Bij uw gemeente kunt u vragen naar gratis clientondersteuning. Een cliëntondersteuner kan u helpen bij het vinden van de juiste zorg. Ook kunt u hulp vragen bij uw keuzes bij uw regionale zorgkantoor.

Veelgestelde vragen