Als u een Wlz-aanvraag doet, dan ontvangt u in principe binnen zes weken een besluit. In oktober heeft het CIZ 97% van alle aanvragen op tijd behandeld.

Op tijd behandelde aanvragen

Er is wettelijk vastgelegd hoe lang het CIZ erover mag doen om een aanvraag af te handelen. Bij een Wlz-aanvraag is dit zes weken. Voor aanvragen onder bijzondere omstandigheden geldt een maximum van twee weken. Bij een Bopz-aanvraag is de wettelijke termijn acht weken. Het percentage van 97% laat zien hoeveel aanvragen wij in oktober daadwerkelijk binnen deze termijnen hebben afgehandeld. Meer dan de helft van de aanvragen is in oktober zelfs binnen veertien dagen afgehandeld.

In sommige gevallen mag het CIZ langer over een aanvraag doen. Bijvoorbeeld wanneer er (medische) informatie moet worden opgevraagd. Het is dus van belang dat uw aanvraag volledig is.

Klanttevredenheid

Voor het CIZ staat u als cliënt centraal. We vinden het belangrijk dat u zich gezien, gehoord en geholpen voelt. Daarom voeren we sinds begin 2016 doorlopend een klanttevredenheidsonderzoek uit. Met behulp van de resultaten kunnen wij onze dienstverlening nog beter laten aansluiten op uw wensen.

Over heel 2018 beoordeelden onze cliënten ons met een 7,7. In 2017 was dit nog een 7,4. Die verbetering komt grotendeels door het verbeteren van de doorlooptijden. Verder waardeerden cliënten onder andere het huisbezoek en was men erg tevreden over de CIZ-medewerker.

Vanaf nu kunt u maandelijks het klanttevredenheidscijfer zien op onze website. In oktober beoordeelden cliënten het CIZ met een 8,0.

Dit cijfer komt als volgt tot stand. Wie bij het CIZ een aanvraag doet, krijgt de vraag of hij mee wil werken aan het klanttevredenheidsonderzoek. Als de cliënt dit wil, dan ontvangt hij na het indicatiebesluit per e-mail een uitnodiging om de online vragenlijst in te vullen. Hij beoordeelt ons dan op verschillende aspecten, zoals het aanvraagproces en de communicatie vanuit het CIZ. De vragenlijst kan ook worden ingevuld door iemand uit de naaste omgeving van de cliënt, of door een zorgprofessional die voor de cliënt een aanvraag doet.

Heeft u niet meegedaan aan ons klanttevredenheidsonderzoek, maar wilt u wel een compliment, suggestie of klacht kwijt? Dit kan via onze contactpagina.

Wat is de status van mijn aanvraag?

Als uw aanvraag in goede orde is ontvangen, sturen wij u een ontvangstbevestiging. Daarnaast ontvangt u van het CIZ een brief met daarin het telefoonnummer van uw contactpersoon. Heeft u deze brief nog niet ontvangen? Neem dan contact op met het CIZ via 088-789 10 00. Lees meer

Veelgestelde vragen