• 30 april 2020

Voor de coronacrisis kwam het CIZ altijd bij de cliënt langs bij een aanvraag voor een besluit tot opname en verblijf (artikel 21 Wzd). Momenteel worden deze huisbezoeken zoveel mogelijk digitaal gedaan. Het is van belang dat, ondanks de drukke tijd in de zorg, de huisbezoeken zoveel mogelijk doorgaan. Lees verder waarom een digitaal huisbezoek van belang is voor uw cliënt en hoe andere zorgaanbieders dit hebben ervaren.

Tijdens een digitaal huisbezoek bespreken we waarom opname geschikt en nodig is. Ook proberen we zo goed mogelijk zicht te krijgen op hoe de cliënt en/of zijn vertegenwoordiger tegenover de opname staat. Het toetsen van verzet is een belangrijk onderdeel, omdat hiermee de rechten van de cliënt gewaarborgd blijven. Ook tijdens de coronacrisis. Het is dan ook van groot belang om de digitale huisbezoeken als zorgaanbieder niet uit te stellen.

Hoe werkt een digitaal huisbezoek?

Uiteraard is het wennen; een digitaal huisbezoek door het CIZ. We proberen de cliënt, zijn familie en u als zorgaanbieder hierin zoveel mogelijk te ondersteunen. Wij hebben een handleiding gemaakt die u kunt gebruiken om het digitale huisbezoek op te starten. Deze krijgt u van onze medewerker toegestuurd.

Zorgaanbieder Cicero heeft al ervaring opgedaan met digitale huisbezoeken. Verpleegkundige Sam van den Heuvel van Cicero heeft al zo’n 5 digitale huisbezoeken met het CIZ gevoerd: ‘Hoewel het eerste digitale gesprek wel wennen was, vind ik dat het beter en makkelijker gaat dan verwacht. Het is wel fijn om van te voren een handleiding te krijgen zodat je weet hoe het technisch werkt; dan hoef je dat niet zelf uit te zoeken. Sommige cliënten videobellen al met familie, hoewel dit niet voor iedere cliënt even makkelijk is. Daarom zit ik er bij een digitaal huisbezoek altijd bij. Als de cliënt de vraag niet goed verstaat of begrijpt, herhaal ik deze. Soms kijkt de cliënt mij aan als hij antwoord op de vraag geeft, omdat hij niet gewend is om via een videoverbinding een gesprek te voeren. Dat werkt eigenlijk prima. Je merkt bij sommige cliënten wel dat zij het soms frustrerend vinden om via een klein scherm te moeten praten. Tijdens zo’n digitaal huisbezoek nemen we daarom echt de tijd, zodat de rust ook weer terug kan keren. Daarnaast zorg ik dat Cicero als zorgaanbieder voldoende achtergrondinformatie over de cliënt heeft, ook over een langere periode. Zo kan ik eventuele vragen van het CIZ achteraf beantwoorden. De digitale samenwerking met het CIZ vind ik goed gaan. Je merkt dat de medewerkers van het CIZ de gesprekken ook goed aanpassen aan de huidige situatie. Voor mij dus een leuke uitdaging en mooie oplossing, zo’n digitaal huisbezoek!’

Ook de medewerkers van het CIZ moeten wennen aan de nieuwe werkwijze. Net zoals bij de gewone huisbezoeken is een goede voorbereiding essentieel. Werkt de verbinding goed, is iedereen goed in beeld? Dion, onderzoeker bij het CIZ, laat weten: ‘Ik heb gemerkt dat het Wzd-huisbezoek via beeldbellen een oplossing kan zijn in deze toch wel vreemde tijd. Ik kijk er een stuk positiever naar dan ik vooraf had gedacht. Een goede voorbereiding vind ik erg belangrijk. Daardoor kan ik tijdens het beeldbellen volledige aandacht hebben voor de cliënt.’

Wat houdt een huisbezoek in?

​Om een indicatie te kunnen stellen is het belangrijk dat het CIZ een goed beeld van uw situatie heeft. Het kan daarom voorkomen dat u een Wlz-aanvraag heeft gedaan en een brief krijgt voor een huisbezoek. Lees meer

Veelgestelde vragen