Informatie over het netto kwaliteitscijfer
Tot 2024 had het CIZ twee doelstellingen op kwaliteit. Een netto en een bruto doelstelling.
Omdat we wilden weten hoeveel procent van onze dossiers zeker niet-juist zijn gebruikten we een extra kwaliteitscijfer. De niet-reproduceerbare dossiers haalden we uit de oorspronkelijke bruto steekproef; wat overbleef was de netto steekproef. Hierin zaten dus alleen dossiers waarin het onderzoek volledig was gedaan en waarvan we dus met zekerheid konden concluderen dat deze ‘juist’ of ‘niet-juist’ waren. Deze norm was hoger; we wilden dat minimaal 98% van de getoetste dossiers ‘juist’ was. Vanwege de verwarring van deze 2 cijfers, werken we vanaf 2024 met 1 kwaliteitscijfer – dit was voorheen de bruto doelstelling.
Het bruto en netto kwaliteitscijfer van de kerndefinitie van voorgaande kwartalen
Kwartaal | Bruto | Netto |
---|---|---|
Q4 2023 | 87% | 98% |
Q3 2023 | 89% | 99% |
Q2 2023 | 89% | 96% |
Q1 2023 | 91% | 98% |
Q4 2022 | 88% | 97% |
Q3 2022 | 90% | 98% |
Q2 2022 | 90% | 97% |
Q1 2022 | 89% | 98% |
Q4 2021 | 87% | 98% |
Q3 2021 | 89% | 98% |
Q2 2021 | 90% | 99% |
Q1 2021 | 91% | 98% |
Q4 2020 | 92% | 98% |
Q3 2020 | 95% | 99% |
Q2 2020 | 93% | 98% |
Q1 2020 | 93% | 99% |