Wilt u hulp of advies bij het aanvragen of organiseren van uw zorg? Een cliëntondersteuner kan u helpen. Cliëntondersteuning is gratis en onafhankelijk.

Wat is cliëntondersteuning?

  • Een cliëntondersteuner helpt u uw zorg goed te organiseren.
  • Een cliëntondersteuner helpt u om bewuste keuzes te maken over uw zorg.
  • Een cliëntondersteuner staat naast u, denkt mee en betrekt waar mogelijk uw sociale netwerk bij het zoeken naar oplossingen. Bijvoorbeeld uw familie, mantelzorgers en vrijwilligers.
  • Een cliëntondersteuner kent het zorgaanbod in uw buurt.

Wat kan de cliëntondersteuner voor u betekenen?

U kunt informatie, advies en ondersteuning krijgen. Denk aan:

  • Informatie en advies over het zorgaanbod in de regio, zorgvormen, cliëntrechten en eventuele wachtlijsten.
  • Een zorgaanbieder vinden die goed bij uw situatie past.
  • De invulling van de zorg. U kunt hulp krijgen bij het opstellen, evalueren en bijstellen van het zorg- of ondersteuningsplan. Dit zijn afspraken over de invulling van de zorg die u maakt met uw zorgverlener. De cliëntondersteuner kan meegaan naar de bespreking met de zorgverlener.
  • Bemiddeling tussen u en uw zorgaanbieder. Wilt u uw zorg veranderen en komt u er met de zorgaanbieder niet uit? Ook dan kan een cliëntondersteuner u helpen.
  • Ondersteuning bij klachten, geschillen, bezwaar en beroep.
  • Hulp bij het aanvragen van een herindicatie.

Gratis en in uw belang

De cliëntondersteuner is er speciaal voor u. U hoeft niet te betalen voor cliëntondersteuning.

Waar kunt u terecht?

Heeft u nog geen toegang tot de Wlz? Dan kunt u voor cliëntondersteuning terecht bij uw gemeente. Heeft u al wel toegang tot de Wlz? Neem voor cliëntondersteuning contact op met het zorgkantoor in uw regio. Ook bestaan er verschillende organisaties die onafhankelijke cliëntondersteuning leveren. U kunt direct contact met hen opnemen.

Ik heb een aanvraag gedaan. Wat gebeurt er nu verder?

Het CIZ controleert de aanvraag en kijkt of alle benodigde informatie is ingevuld. Ook heeft het CIZ een handtekening van degene die de zorg nodig heeft nodig, voordat de aanvraag in behandeling genomen kan worden. Als er informatie of een document ontbreekt, dan vragen wij dit op bij u. Lees meer

Veelgestelde vragen