Burgerdialoog
Het CIZ heeft een succesvolle start gemaakt met de burgerdialoog. We zijn met burgers in gesprek gegaan over hun ervaringen met de Wlz (Wet langdurige zorg) en het CIZ. Een gespreksleider heeft het gesprek begeleid. Eerst hebben we het woord gegeven aan de burgers en geluisterd naar hun persoonlijke verhalen. Daarna konden medewerkers van het CIZ verdiepende vragen stellen.
De burgerdialoog laat ons zien wat de burger belangrijk vindt. Zo vertelden de burgers die bij ons waren hoe zij het doen van een aanvraag voor de langdurige zorg hebben ervaren. Dit is voor veel mensen toch een emotioneel moment in hun leven. De verhalen maakten ons duidelijk hoe belangrijk het is dat de aanvrager zich op dat moment ook echt gezien, gehoord en geholpen voelt.
De kritische blik van de burger helpt het CIZ om zijn dienstverlening -nu en in de toekomst- af te stemmen op de wensen en behoeften van de burger. Wat doen we goed en wat kan beter. We hebben waardevolle inzichten opgedaan die we verder gaan uitwerken en vertalen naar kansen om onze dienstverlening te verbeteren.
In de toekomst zullen we vaker een burgerdialoog organiseren om het gesprek aan te gaan over thema’s die de burger en het CIZ raken.